Proiect ” Incluziunea socio - școlară a copiilor din familii vulnerabile în sistemul educațional”
Perioada de desfășurare: 2015 – 2016 (proiect pilot), 2017 – 2019 (I fază a proiectului).
Scurta descriere a proiectului:
Proiectul a fost implementat Asociația Obștească ”PRODOCS” (anterior Asociația Obștească ”Centrul Copilărie, Adolescență și Familie „PRODOCS”) cu susținerea financiară a Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția
În perioada 2015 – 2016, proiectul a fost implementat în mun. Chișinău în 3 centre de plasament (Centrul pentru Copilărie, Adolescență și Familie, Centrul Casa Gavroche și Centru de plasament temporar pentru copii) și 3 instituții de învățământ ( Liceul Teoretic ”Nicolae Sulac”, Liceul Teoretic ”Vasile Lupu” și Gimnaziul ”I. Luca Caragiale”).
În perioada 2017 – 2019, proiectul a fost implementat în 6 localități (Anenii Noi, Călărași, Hâncești, Telenești, Drochia, Ștefan Vodă).
Scopul proiectului: Îmbunătățirea accesul la educație de calitate pentru copii în situație vulnerabilă prin sporirea șanselor de integrare.
Impact planificat:
- Mediul școlar este adaptat la necesitățile copiilor din centrele de plasament
- Colegii copiilor din centrele de plasament și părinții acestora sunt informați despre educația incluzivă.
- Direcțiile asistență socială și protecția familiei și direcțiile raionale responsabile de domeniul educației din regiunile partenere identifică soluții de cofinanțare a activităților de suport școlar pentru copii din centrele de plasament
Beneficiarii proiectului:
9 Centre de plasament temporar pentru copii:
Centrul pentru Copilărie, Adolescență și Familie din mun. Chișinău
Centrul Casa Gavroche din mun. Chișinău
Centru de plasament temporar pentru copil din mun. Chișinău
Centrul pentru plasament ”Brândușa” din mun. Hâncești
Centrul de Reabilitare si Integrare Sociala or. Anenii Noi
Centrul de plasament “Aproape de tine”, or. Telenești
Centrul de plasament pentru copii in situații de risc, “Căldura casei”, or. Drochia
Centrul de asistență specializată și plasament temporar „ Epitrop”, or. Călărași
Centrul pentru copii in situație de risc, or. Ștefan Vodă.
10 Instituții de învățămînt
Liceul Teoretic cu Profil de Arte ”Nicolae Sulac” din Chișinău
Liceul Teoretic ”Lucian Blaga”, or. Chișinău
Gimnaziul ”Ion Luca Caragiale”, or. Chișinău
Liceul Teoretic ”Vasile Lupu”, or. Chișinău
Liceul Teoretic “Mihai Eminescu”, or. Anenii Noi
Gimnaziul ”Ion Creangă”, sat Țânțăreni, or. Anenii Noi
Gimnaziu “Mihai Viteazu”, or. Hâncești
Gimnaziul “Mihai Eminescu”, or. Telenești
Liceul Teoretic ”Ștefan cel Mare, or. Drochia
Gimnaziu ”Ion Creangă”, or. Călărași
Liceul Teoretic ”Ștefan Vodă”, or. Ștefan Vodă,
Școala primară ”Grigore Vieru”, or. Ștefan Vodă
Autoritățile publice locale nivel II din 6 localități: Direcțiile Asistență Socială și Protecția Familiei, Direcțiile raionale responsabile de domeniul educației
Activități desfășurate:
- Organizarea activităților de suport școlar pentru copii din centre de plasament.
- Organizarea suportului individualizat al cadrului didactic de sprijin.
- Organizarea activităților de socializare și comunicare.
- Organizarea activităților de sensibilizare pentru copii tipici și părinții acestora.
- Studiul necesităților necesităților de instruire pentru si angajații din centre de plasament.
- Organizarea sesiunilor de informare pentru profesori
- Organizarea sesiunilor de mentorat pentru angajații din centre de plasament.
- Organizarea meselor rotunde cu participarea autorităților publice locale de nivel II responsabile de domeniul asistenței sociale și protecția familiei, domeniul educației.
Rezultate obținute:
- Au beneficiat de suport școlar 203 copii din centrele de plasament
- Performanțele școlare ale copiilor din centrele plasament s-au îmbunătățit cu 5,07% față de anul 2017
- Absențele copiilor din centrele de plasament s-au redus cu 48,3% față de anul 2017
- 1126 de colegi ai copiilor din centre de plasament participanți la 4 module ale activităților de sensibilizare
- 300 de părinți ai copiilor tipici participanți la 16 activități de sensibilizare
- 172 profesori și 88 angajați ai centrelor de plasament și-au îmbunătățit abilitățile de lucru cu copii în situație vulnerabilă
- 65 reprezentanți ai autorităților publice locale din domeniu au participat la sesiunile de lobby și advocacy în domeniul educației incluziune
- A fost îmbunătățit procesul de comunicare între centrele de plasament, instituțiile de învățământ, autoritățile publice locale de nivelul II și comunitate în scopul asigurării dreptului la o educație de calitate pentru copii din centrele de plasament.
Document elaborat în cadrul proiectului: Ghid practic privind incluziunea socio – educațională a copiilor în situație vulnerabilă din centrele de plasament temporar ( Vezi )
Raport 2015 Raport 2016 Raport 2017 Raport 2018 Raport 2019
Perioada de desfășurare: 2020 – 2022
Scurta descriere a proiectului:
Proiectul este implementat de Asociația Obștească ”PRODOCS” cu susținerea financiară a Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția
Scopul proiectului: Îmbunătățirea accesul la educație de calitate pentru copii în situație vulnerabilă prin sporirea șanselor de integrare.
Rezultate așteptate/impact
- Mediul socio-școlar este adaptat la necesitățile copiilor din situații vulnerabile
- Proceduri de monitorizare post plasament a incluziunii socio-școlare a copiilor îmbunătățite prin intermediul cooperării intersectoriale
Beneficiarii proiectului:
7 Centre de plasament temporar pentru copii:
- Centrul pentru plasament ”Brândușa” din mun. Hâncești
- Centrul de Reabilitare si Integrare Sociala or. Anenii Noi
- Centrul de plasament “Aproape de tine”, or. Telenești
- Centrul de plasament pentru copii in situații de risc, “Căldura casei”, or. Drochia
- Centrul de asistență specializată și plasament temporar „ Epitrop”, or. Călărași
- Centrul pentru copii in situație de risc, or. Ștefan Vodă.
- Centrul de asistență socială din satul Olănești, or. Ștefan-Vodă.
10 instituții de învățământ
- Liceul Teoretic “Mihai Eminescu”, or. Anenii Noi
- Liceul Teoretic ”Mihai Lomonosov” mun. Hâncești
- Gimnaziul “Mihai Viteazu”, mun. Hâncești
- Gimnaziul “Mihai Eminescu”, or. Telenești
- Liceul Teoretic ”Ștefan cel Mare, or. Drochia
- Gimnaziu ”Ion Creangă”, or. Călărași
- Liceul Teoretic ”Ștefan Vodă”, or. Ștefan Vodă,
- Liceul Teoretic ”B.P. Hașdeu” satul Olănești, or. Ștefan Vodă,
- Școala primară ”Grigore Vieru”, or. Ștefan Vodă
Autoritățile publice locale nivel II din 6 localități: Direcțiile Asistență Socială și Protecția Familiei, Direcțiile raionale responsabile de domeniul educației
Autoritățile publice locale nivel I (primarii și consiliile locale) din localitățile a căror copii sunt plasați în centrele de plasament
Activități planificate:
- § Organizarea activităților de suport școlar pentru copii din centre de plasament.
- § Organizarea activităților de socializare și comunicare.
- § Organizarea activităților de sensibilizare pentru copii tipici și părinții acestora.
- § Activități educaționale pentru a dezvolta abilitățile de viață și carieră.
- § Studiul necesităților necesităților de instruire pentru si angajații din centre de plasament.
- § Organizarea sesiunilor de informare/mentorat pentru profesori
- § Organizarea sesiunilor de mentorat pentru angajații din centre de plasament.
- § Schimb intersectorial între APL din regiunile partenere și APL din România pentru consolidarea capacităților de aplicare a mecanismelor de cooperare inter-sectorială pentru incluziunea socio-educativă a copiilor aflați în situații vulnerabile.
- § Ateliere practice cu direcțiile raionale responsabile de domeniul asistenței sociale și educației în domeniul fundraising .
- § Analiza documentelor instituțiilor de învățământ privind segmentul incluziunii socio școlare a copiilor din situații vulnerabilă
📢 Proiectul ”Incluziunea socio-școlară a copiilor din Centrele de
plasament: de la Vulnerabilitate, la Incluziune”
Implementat de Asociația PRODOCS cu suportul
financiar al Fundației pentru Copii Pestalozii și coordonat de către Ina
Gorcea, acest proiect are ca scop promovarea incluziunii sociale și
educaționale a copiilor aflați în situație vulnerabilă prin implicarea tuturor
actorilor comunitari în crearea unui mediu socio-școlar sigur pentru
dezvoltarea fiecărui copil. Cooperarea intersectoriala se consolidează prin
participarea la evenimente comune și implicarea actorilor locali pentru
garantarea interesului superior al copilului.
🎯 Scopul
proiectului este de a îmbunătăți accesul la educație de calitate
pentru copiii în situație vulnerabilă, sporind șansele lor de integrare.
Beneficiarii direcți ai proiectului sunt: copii separați de părinți,
inclusiv copii victime a violenţei, neglijării, exploatării şi traficului și,
după caz, copii cu dizabilități accentuate și medii, cu vîrsta cuprinsă între 4
și 18 ani, din raioanele: Anenii Noi, Drochia, Fălești, Glodeni, Hâncești,
Telenești, Ștefan Vodă.
Beneficiarii indirecti sunt:
- Angajații celor 8 Centre de plasament temporar
pentru copii partenere.
- 12 instituții de învățământ.
- 4 Autorității Teritoriale de Asistență
Socială.
📝 Activitățile
planificate includ:
- Organizarea de activități de suport școlar.
- Activități educaționale pentru dezvoltarea
abilităților de viață și carieră.
- Sesiuni de informare și mentorat pentru
profesori și angajații din centrele de plasament.
- Activități de dezvoltare a abilităților
sociale (comunicare, negociere, rezolvarea problemelor, cooperare și lucru
in echipă, educația pentru sănătate, educația financiară și siguranța în
lumea reală și virtuală ) și de orientare în carieră.
- Activități de dezvoltareaa abilităților parentale
- Revizuire politicii de protectie a copilului
